Plakat jak zaprojektować? Klika porad jak stworzyć dobry projekt plakatu!

PLAKAT

Druk dużego formatu służący wizualnej komunikacji, celem której jest ogłoszenie informacji w sposób atrakcyjny i zrozumiały. Produkt poligraficzny, obecnie wytwarzany z wykorzystaniem metody cyfrowej lub offsetowej. Druk cyfrowy to technologia zyskująca dużą popularność dzięki szybkości i ekonomiczności. Cechuje się precyzyjnie odwzorowanymi kolorami, wykorzystywany jest przy mniejszych nakładach. Druk offsetowy swoje zastosowanie znajduje przy dużych nakładach. Zapewnia wysoką jakość, wydruk powstaje przez przeniesienie farby z aluminiowej matrycy na przygotowane podłoże. 

 

Aby zrobić DOBRY PLAKAT, trzeba wziąć pod uwagę kluczowe elementy:

  • Kto jest grupą docelową? (wiek, lokalizacja, zainteresowania)
  • Cel plakatu? ( reklama produktu, otwarcie nowego punktu, promocja wydarzania kulturalnego)
  • Istotne informacje, które chcemy zamieścić na plakacie ( numer telefonu, data, strona internetowa)

Tego nie może zabraknąć:

  • TYTUŁ/ NAGŁÓWEK

Najważniejszy element całej treści, pokazuje tematykę czy problematykę plakatu. Jego forma może byś stwierdzeniem lub pytaniem. Musi zaciekawiać odbiorcę by skłonić go do zapoznania się z dalszą częścią plakatu.

  • GRAFIKA LUB OBRAZ

Element wizualnie przyciągający, pokazujący główne przesłanie. To ona decyduje o mocy plakatu. Barwny rysunek, dobrej jakości zdjęcie. Duży element zwróci uwagę odbiorcy na cały plakat. Zastanów się czy nie obrysować grafiki jeszcze dodatkowo konturem, on ją jeszcze bardziej uwypukli. Dobierz kolory energetyczne, które przyciągają wzrok. Dopilnuj aby tekst i grafiki miały odpowiedni kontrast, plakat powinien być jednolity i spójny pod względem graficznym.

  • INFORMACJE:

Data, numer telefonu, strona internetowa, miejsce, prelegenci, atrakcje itd. Powinna być prosta, nie długa, dobitna i łatwa do zapamiętania. Wybierz czytelna czcionkę, widoczną z daleka. Najczęstszym błędem w projektowaniu plakatu jest właśnie nadmiar informacji. Zastosuj krótkie, mocne hasła, zapadają w pamięć i szybko przyciągają uwagę.

Dodaj wezwanie do działania (CTA): „Nie czekaj”, "Zarejestruj się!", "Kup teraz!",.

  • ELEMENTY INTERAKTYWNE: Kody QR, Augmented Reality (AR)
  • BRANDING/ MARKA: Logo oraz kolorystyka związane z wydarzeniem czy marką.

 

Wybierz odpowiedni rodzaj plakatu:

- plakaty jednostronne, 

- plakaty dwustronne,

- plakaty listwowane

- plakaty ze zrywkami

- plakaty z uszlachetnieniami ( folia mat, folia błysk, lakier wybiórczy)

 

Wymiary plakatów:

-Plakat A3 (297 x 420 mm): zastosowanie: tablice ogłoszeń, gabloty w budynkach,

- Plakat A2 (420 x 594 mm): zastosowanie: słupy ogłoszeniowe, witryny sklepowe

- Plakat A1 (594 x 841 mm): zastosowanie: słupy ogłoszeniowe, ściany budynków, przystanki autobusowe.

- Plakat A0 (841 x 1189 mm): zastosowanie:

- Plakat B1 (707 x 1000 mm) zastosowanie: słupy ogłoszeniowe, ściany budynków, przystanki autobusowe.

- Plakat B2 (500 x 707 mm) zastosowanie: słupy ogłoszeniowe, witryny sklepowe